Självhjälpstips

ETT KLIV UPP

Självhjälpstips vid emotionell fastlåsning


Det finns verktyg du kan använda dig av för att komma loss ur situationer som tycks återupprepa sig. När situationer återkommer gång på gång så betyder det att det finns något där att lära. Det är en inbjudan till att hitta nya förhållningssätt. När dina känslor ständigt får dig att må dåligt och skapar problem för dig, kan det vara dags att göra något åt det. På så sätt kan du börja växa och ta dig vidare.


Förutom en fysisk kropp,  har du även en emotionalkropp och en mental-kropp. För att komma tillrätta med ett alltför dominerande känsloliv, så kan du svälta ut den lägre delen av emotionalkroppen,  sluta att nära den. Istället odla det högre emotionala och den neutrala observatörens hållning.


Mycket i tillvaron fungerar som socker för emotionalkroppen och göder just de känslor du helst vill bli fri ifrån. Dessa negativa intryck utifrån distraherar från det väsentliga och påverkar mycket mer än du tror, så i ren okunnighet motverkar du din emotionala evolution.


Kom ihåg att det är ditt sanna jag du nu strävar efter. Det är där du kan finna  bestående välbefinnande. Arbetet kräver förändring och det är du som måste ta besluten. Du vill frigöra dig och du har redskapen.


Minns ditt mål så kan du nå dit

om du verkligen vill!

VÄNDPUNKTEN

- ATT FOKUSERA RÄTT

Ett A4-material på 8 sidor som stöd när det krisar för dig eller en vän.

Finns här för nedladdning:

Vändpunkten

Övningsblad

I ett större perspektiv


Att se dig själv och omvärlden i ett större perspektiv hjälper dig att få mer distans till dina omständigheter. Vad är väsentligt och vad är inte?

VÄLJ HELLRE MER TID FÖR:

  • TV, filmer, böcker, dataspel med action, drama, skräck, romantik
  • Disharmonisk eller nedtyngande musik
  • Destruktiva konstformer som inte är upplyftande
  • Radioskval med okontrollerbart innehåll
  • Nyhetskonsumtion som passiverar
  • Situationer som väcker upprörda reaktioner
  • Fokus på trauman och känslomässiga sår
  • Dömande och värderande tankar
  • Tankar på det förflutna och nostalgiskt tillbakablickande


Prova gärna detta under en tid

och utvärdera sedan.



LITEN FÖRKLARING

Disharmonisk musik samvibrerar med, och upprätthåller således, de lägre vibrationerna i dig, dem du vill släppa. De harmonierar inte med de högre du nu vill ge näring åt.


Till exempel kan ballader (nog så vackra) ofta handla om kärlekssorg eller relationsproblem, som förstärker just de energicentran i dig som hör samman med dåligt mående.     Samtidigt som de kan utgöra en osund programmering av ditt tanke- och känsloliv. (t.ex. "jag kan inte leva utan dig" osv...) De förstärker ofta egots identifieringar.


När du ”lyssnar” på radioskval har du inte kontroll över vad som matas i ditt undermedvetna. Det kan påverka mer än du tror. Vem har inte upplevt hur låtar vi nyligen hört, även efter flera dagar, envist kan dyka upp i huvudet. Även sådana vi inte ens tycker om.


Detsamma gäller det övriga som är bra att undvika, såsom negativa intryck av exempelvis en del konst. De triggar alla de lägre vibrationerna i ditt energifält.   Intryck är en typ av näring för oss, då de skapar en energimässig reaktion i kroppen. De kan antingen nära  eller tära hälsan. Sann konst är menad att vara upplyftande för människor.

ATT UNDVIKA ALLA NEGATIVA INTRYCK OCH VANOR SOM GER NÄRING ÅT LÄGRE KÄNSLOR, EXEMPELVIS:

  • Ideella meningsfulla uppgifter
  • Intressen med mentalt fokus
  • Inre reflektion
  • Studier
  • Tystnad
  • Näring för hjärtat
  • Skapande aktiviteter
  • Lugn klassisk musik
  • Glad och upplyftande musik
  • Vistelser i natur eller trädgård
  • Fysiskt kroppsarbete
  • Motion

VID UPPRÖRANDE SITUATIONER:

  • Andas djupt istället för att reagera.
  • Skölj ansikte och händer i kallvatten.
  • Försök zooma ut för att få perspektiv på situationen.

KOSTENS INVERKAN

Vår kropp är en ytterst avancerad organism, där alla näringsämnen vi tillför har sina specifika funktioner. När du äter undermålig kost orsakar du inte bara näringsbrister utan som följd även dysfunktioner i den fysiska kroppen. Detta påverkar även emotionalkroppen och det psykiska måendet. De flesta vet till exempel hur sockerintag eller brist på socker påverkar humöret. Det betyder inte att socker är bra bara för att det gör dig glad, utan att kroppen har vant sig vid en onaturlig, raffinerad källa till energi som är skadlig i längden.


Förutom att det är ohälsosamt med onaturlig kost, så finns det individuella variationer när det gäller känslighet mot vissa naturliga födoämnen. Detta kan vara en konsekvens av ett långvarigt provocerat matsmältningssystem. Med en renare kost finns möjlighet att börja rätta till obalanser, vilket kan ha stor inverkan på olika hälso-problem.


Värt att tänka på är att:


  • Undvika socker
  • Undvika tillsatser
  • Undvika gifter, alkohol, tobak, droger
  • Undvika raffinerade livsmedel
  • Ju renare naturligare mat desto bättre

Vilka förändringar gynnar min frigörelse?


Denna sida är ett ideellt initiativ genom föreningen Ny Livslust.